Linképítés - Szövegírás

kreativ-linkepites.png

A két fogalom: szövegírás és linképítés, szorosan összefügg. A honlapszöveg és linkprofil kölcsönös kulcsszavas relevanciája fontos: releváns tartalom és kontextus kialakításával érhető el, hogy a webhely és támogatói környezete szerves egységet alkosson. Az organikus keresőoptimalizálásnak éppen ez a lényege: a webszöveget eleve úgy alakítjuk ki, hogy a felépítendő linkhálózattal egységes mutathasson, a linkeket pedig úgy építjük, hogy ez az egység meg is valósuljon. A kölcsönös megfeleltetés komoly szakmai kihívást jelent mind a szövegíró, mind a linképítő számára.

A honlapszövegírás mibenlétéről és a tartalom optimalizálásáról olvashatók bejegyzések és állandó oldalak blogunkban, itt most a linképítés folyamatára és annak kreatív jellegére térünk ki.

Kreatív linképítés

A SEO két összetevője közül a honlaptartalom optimalizálásával szembeni elvárások nem sokat változtak az utóbbi években, ellenben a linképítés gyakorlata teljesen más lett. 2012-ig ennek lényege a linkkatalógusokban való szapora regisztrálás volt, az elv pedig így hangzott: "minél több linket, bárhonnan". A munkához nem kellett különösebb szaktudás vagy kreativitás: inkább csak szorgalom és kitartás. Az igényeknek megfelelően a linkkatalógusok gombamód szaporodtak, így gyakorlatilag nem volt határa annak, mennyi link épülhet egy oldalra: csak idő kérdése volt, hogy még száz, még ezer, még tízezer különböző listára sikerül-e felvétetni a célba vett oldalra mutató hivatkozást. Hogy a küldő oldalak milyen minőségűek és mi a tartalmuk, arra alig figyeltek a szorgos építők. Mint ahogy magának a céloldalnak a minősége is alig számított: elég volt hetvenezer linket ráküldeni, és szárnyalt akkor is, ha nem vagy alig nyújtott értékes információt.

És a keresőalgoritmusok tökéletlensége miatt ez a módszer eredményes is volt: élre a találati listán az a weboldal került, amire több link mutatott. Így a rangsor eléggé torz képet adott: meglehet, hogy a TOP pozíciókban értéktelen oldalak linkje parádézott, míg a releváns tartalmú szájtok alább szorultak - csak azért, mert rájuk nem vagy alig mutatott backlink.

A Google két frontos is támadást indított a bevett gyakorlat ellen. Egyfelől előtérbe helyezte az oldalak tényleges tartalmát és annak megjelenési minőségét. Ennek ellenőrzésére, értékelésére fejleszették ki a Panda algoritmust, amely a gyenge tartalmú, rossz minőségi honlapokat hátravetette a találati listán. A másik algoritmus - Google Penguin Algorithm - az oldalak linkprofilját kezdte vizsgálni azzal a céllal, hogy kiszűrje azokat a weboldalakat, amelyek ipari jellegű linképítésnek köszönhették jó pozícióikat. Ez a rendszert 2012-ben futtatták le először és bizony alaposan elbánt azokkal, akik hangyaszorgalommal, de ész nélkül szaporították a linkeket. A dolog hátulütője az volt, hogy az egyébként tartalmas oldalak is büntetést kaptak (hátrasorolódtak) csak azért, mert spam linkek támogatták őket.

Az Pingvin algoritmuson aztán sokat igazítottak, finomítottak, de 2013-ban még elég nagy pusztítást végzett, ekkor ugyanis már nemcsak azt vizsgálta, honnan jönnek a linkek, hanem főleg azt, hogy mi a szövegük és az adott webhely melyik oldalára mutatnak. Ha sok linkszöveg (anchor text) volt egyforma és csak kulcsszavakat tartalmazott, illetve mind a főoldalra mutatott, azt manipulációnak tekintette a rendszer, és szankcionálta az így támogatott weblapokat.

2014-e nagyjából kiderült, mi a módja az olyan építésnek, amit a Google nem tekint természetellenesnek, manipuláltnak. Ennek lényege, hogy a linkprofil építésének tartalmi összefüggésekre kell alapozódnia. A linket kapó és linked adó website között nem állhat tartalmi szakadék: témájuk, tárgyuk, stílusuk, szóhasználatuk és számos egyéb tartalmi jegyük között átfedéseknek kell lennie. Ezen túl, természetesen, a korábban kiderült elvárások is érvényesek maradtak: nemcsak a célzott, hanem a hivatkozó honlap is legyen tartalmas, értékes, optimalizált, találati listákon jól szereplő.

2015 a várakozások jegyében zajlott. Az év során a Pingvin nem került lefuttatásra, a róla szóló hírek eléggé ellentmondásosaknak bizonyultak, de annyi mindenki számára nyilvánvaló lehetett, hogy a tartalmi kérdések továbbra is előtérben maradnak.

2016 júniusában még mindig nem közölték a Google Pingvin 4.0 lefuttatásának a dátumát. Nagy valószínűséggel csak utólag fogják bejelenteni. Feltehető, hogy akik kreatív módon álltak hozzá a linképítés feladatához, akik vették a fáradságot, hogy minden egyes hivatkozás számára releváns szövegkörnyezetet teremtsenek, akik gondot fordítottak arra, hogy ne csak a kapó, hanem a küldő oldal is maximálisan optimalizált legyen és a kik sok-sok pluszmunkát vállalva még azt is elérték, hogy a linkprofilt képező rendszer oldalai saját jogukon is internetes autoritást, netán top Google-pozíciókat szerezzenek - nos, azoknak valószínűleg nincs mitől félniük.

A tartalmi alapú, organikus és kreatív linképítő munka minden bizonnyal elnyeri a jutalmát. A

szövegírás és linképítés

ez esetben tehát úgy függ össze, hogy nem csupán a támogatott honlap szövegtartalmát kell megfelelően létrehozni, magyarán: megírni, majd kulcsszavakra optimalizálni - hanem a támogatói weboldalakra is kell olyan szövegeket írni, amelyek a tartalmi összefüggéseket biztosítják. Ezt természetesen csak akkor tudjuk megtenni, ha saját webrendszerünkre alapozva végezzük a kreatív linképítést.